Image from 123RF Limited

The drama is building in the comic clash between TBS late-night talk show host Conan O’Brien and comedy writer Alex Kaseberg over jokes Kaseberg claims O’Brien and his writing team stole from him.  As previously reported, O’Brien was able to knock out two of the five jokes in question on summary judgment on the grounds that they were independently created and/or too different for a reasonable juror to conclude they were copied, but three of Kaseberg’s jokes remain standing.  A jury trial is scheduled to begin this May.

In the trial brief O’Brien filed last month, O’Brien raises a funny bone of contention: are Kaseberg’s jokes even original enough to warrant copyright protection at all?  The brief asserts that “Kaseberg’s jokes are negligible and trivial variations on unprotectable ideas, preexisting works, or public domain works, such that they do not contain the requisite amount of creative input to qualify for copyright protection.”

Kaseberg’s jokes, like many jokes, pertain to news stories and current events.  The three jokes in question consist of a gag about New England Patriots’ quarterback Tom Brady giving Seattle Seahawks coach Pete Carroll the new truck Brady promised to award the MVP of Super Bowl XLIX, a jeer about a hypothetical street named after Bruce Jenner (i.e., “cul-de-sacless”), and a discovery that the Washington Monument is ten inches shorter than previously thought because of “shrinkage” resulting from cold weather.  Only the expressions of these humorous ideas, not the ideas themselves, are copyrightable.  And, as O’Brien’s brief notes, expressions that are “standard, stock, or common to a particular subject matter are not protectable under copyright law.”  However, Kaseberg’s brief stresses the low standard of originality the Copyright Act requires and contends all that is needed is “some creative spark, no matter how crude, humble or otherwise.”

In the event the jury finds Kaseberg’s jokes “original” enough to be copyrightable, Kaseberg will still have to demonstrate O’Brien’s jokes were “virtually identical” to Kaseberg’s – a much higher standard than the typical “substantial similarity” test.  Since Kaseberg’s jokes contain inherent newsworthiness, the Court found they could only receive thin copyright protection which requires the copying to be nearly verbatim to be actionable.

O’Brien argues Kaseberg falls well short of this standard, claiming the jokes are “worded differently, convey different actions, contain different levels of information, and involve different perspectives.”  O’Brien also claims differences in structure and delivery (O’Brien entertaining a live audience and Kaseberg writing his jokes in print) defeat Kaseberg’s claim.

Specifically, the differences in the Superbowl joke O’Brien identifies include the fact that O’Brien’s punchline (“So, Brady is giving his truck to Seahawks coach Pete Carroll”) was delivered in a neutral and sarcastic tone whereas Kaseberg’s punchline (“So enjoy that truck, Pete Carroll”) was more caustic and directed to Carroll.

With respect to the Washington Monument joke, O’Brien cites the fact that Jimmy Fallon tweeted the joke the day before Kaseberg published it, suggesting the joke is not original to Kaseberg.  O’Brien also pointed out that his punchline stating the monument, itself, was blaming the “shrinkage” on cold weather vs. Kaseberg’s jest “You know the winter has been cold when a monument suffers from shrinkage” distinguishes the jokes in that O’Brien sarcastically implies other factors shrunk the monument while Kaseberg solely attributes the weather to the shrinkage.  Finally, with respect to the Jenner joke, O’Brien claims the difference in punchlines “Cul-de-Sackless” vs. “Cul-De-No-Sac” is significant, as well as the fact that O’Brien’s joke was directed to the residents of the street whereas Kaseberg’s jeer was not.

Kaseberg’s brief acknowledges the Court’s finding that the jokes must be “virtually identical” to be actionable, but claims that this standard is met – especially in light of Kaseberg’s allegations that O’Brien told these jokes on his show the same night after Kaseberg posted them.  A funny coincidence?  Kaseberg thinks not.

It remains to be seen who will have the last laugh in this dispute, but with trial briefs submitted and less than four months before showtime, it appears this case will reach a grand finale.

The TVEyes v. Fox saga has reached its conclusion. Following the Supreme Court’s denial of TVEyes’ petition for certiorari, the video clipping service had little choice but to settle Fox News’s copyright infringement lawsuit. The parties filed a permanent injunction in the Southern District of New York under which TVEyes agreed to eliminate all Fox News content from its database. This injunction is a final settlement and protects TVEyes from having to defend a claim for damages and attorneys’ fees.

TVEyes is a subscription service that records virtually everything on TV. By syncing the video with closed captioning data, it’s able to make this library searchable by keyword. Subscribers can retrieve 10-minute clips around the keyword. Users include news organizations, the White House, members of Congress and the military. Fox News brought a copyright infringement suit against TVEyes in the Southern District, which TVEyes defended successfully on fair use grounds. The Second Circuit reversed the District Court, primarily on the ground that the clipping service deprived Fox News of licensing revenue that it would otherwise be able to realize.

This case attracted much attention, with free speech organizations such as Wikimedia and the Electronic Frontier Foundation arguing in support TVEyes’ position that its redistribution of clips is “transformative” and serves an important social role.

It remains to be seen whether other content owners will piggyback on Fox News’s success and demand that their content be removed from the site, or whether TVEyes will be able to develop a business model under which they pay for content.

Image from 123RF Limited

The California appellate court ruling which dismissed actress Olivia de Havilland’s suit against FX’s Feud will remain in place after the U.S. Supreme Court rejected de Havilland’s petition for review last week.

The now 102-year-old actress best known for roles in Gone With the Wind and The Adventures of Robin Hood, de Havilland alleged that FX’s depiction of her in the Emmy-award-winning docudrama Feud infringed her right of publicity and portrayed her in a false light.  Feud aired on FX in March of 2017 and was an eight-part miniseries that illustrated the intense rivalry between world famous actresses Bette Davis and Joan Crawford.  Olivia de Havilland, a close friend of Davis, was played by Catherine Zeta-Jones and her character appears for a total of 17 minutes across the entire season.

Specifically, de Havilland’s right of publicity claims hinged on her contention that she did not give FX permission to use her name, identity, or image.  Further, de Havilland complained that the depiction of her giving a fake interview on the red carpet, accusing Frank Sinatra of drinking all the alcohol in a green room for a production, and calling her sister, Joan Fontaine a “bitch” in an interview (de Havilland had actually called her a “dragon lady”) portrayed her in a false light.

FX claimed de Havilland’s suit amounted to nothing more than an ill-fated attempt to silence protected speech and filed an anti-SLAPP motion which was denied.[1]  The trial court reasoned that de Havilland’s right of publicity claims held merit based on declarations by purported entertainment industry experts claiming it is customary in the industry to obtain an appearance release from all individuals depicted in a work.  Moreover, the trial court held that FX’s portrayal of de Havilland was not “transformative” because its producers were attempting to portray her “as real as possible.”  The trial court also found that a jury could find that de Havilland was portrayed in a false light as a “gossip who uses vulgar terms about other individuals.”

FX’s appeal ultimately set the stage for a decision that vindicates the First Amendment and benefits all filmmakers and writers.  In her opinion for the Court, Associate Justice of the Second District Court of Appeal Anne H. Egerton recognized that books, films, plays, and television shows often portray real people and that these people, regardless of their fame, do not “own history.”  Accordingly, de Havilland “does… [not] have the legal right to control, dictate, approve, disapprove, or veto the creator’s portrayal of [her].”

The Court held that the First Amendment “safeguards the storytellers and artists who take the raw materials of life – including the stories of real individuals, ordinary or extraordinary – and transforms them into art, be it articles, books, movies, or plays.”  Further, the fact that some producers may obtain appearance releases or “life story rights” as a means of obtaining greater access to information about subjects and avoiding litigation does not mean that the First Amendment requires such agreements and, indeed, the Court held that such agreements are not required.  The Court noted that it might be a different story if de Havilland’s image was being used in a way that implied she sponsored or endorsed the work, but the Court reasoned that merely depicting de Havilland does not automatically indicate an endorsement.  Moreover, the Court found that her depiction was “transformative” because Feud told a complex story, the use of de Havilland’s identity was merely one of the raw materials from which the work was synthesized, and the work’s marketability and economic value derived from the creativity and skill of the creators and actors in Feud – not the depiction of de Havilland, which was only for 17 minutes of the 392-minute series.

With respect to de Havilland’s false light claim, the Court found it unpersuasive.  Specifically, the Court held that merely portraying de Havilland giving a fictitious interview would hardly subject her to “hatred, contempt, ridicule, or obloquy.”  To the contrary, the Court found that de Havilland was portrayed as a “wise, witty, sometimes playful woman” and Zeta-Jones’ portrayal of her was “overwhelmingly positive.”  Further, the series’ portrayal of de Havilland stating that Sinatra drank all the alcohol in a dressing room was not actionable because “Sinatra’s fondness for alcohol was well known” and a depiction of de Havilland saying this would not subject her to ridicule.  Finally, the Court found the fictitious “bitch” comment about de Havilland’s sister was not materially different from de Havilland’s actual reference to her sister as a “dragon lady.”

Of course, since de Havilland is a public figure, she had to demonstrate that Feud’s creators acted with actual malice when they made false statements about her.  De Havilland argued that actual malice was established by the producers’ concession that the red carpet interview, quip about Sinatra, and “bitch” comment never happened but, rather, were added for dramatic effect.  The Court was not convinced, holding that “fiction is by definition untrue.”  Thus, “[p]ublishing a fictitious work about a real person cannot mean the author, by virtue of writing fiction, has acted with actual malice.”  Rather, to prevail, a plaintiff must show that the defendant intended to convey a “defamatory impression.”  Here, the Court found that the producers intended to portray de Havilland as “a wise, respectful friend and counselor to Bette Davis, and a Hollywood icon with a unique perspective on the past,” and such a depiction was not grounds for a false light claim.

Although firmly defeated, de Havilland’s attorneys told the Los Angeles Daily Journal that “Miss de Havilland hopes she will live to see the day when justice is done.”  For filmmakers, producers, and writers, that day has already come.

[1] A “SLAPP” is a Strategic Lawsuit Against Public Participation.  Typically such an action is not filed because it holds merit, but rather to silence speech.  In response, California and numerous other states have passed “anti-SLAPP” statutes, which allows a defendant to file a special early motion to strike a SLAPP action and typically features the following procedural/substantive advantages: (1) a stay on discovery; (2) an expedited hearing of the anti-SLAPP motion; (3) an immediate appeal if the motion is denied; and (4) an award of attorneys’ fees to the party prevailing on the motion.

Just over a year ago, the U.S. Court of Appeals for the Federal Circuit held that a century-old ban prohibiting the United States Patent and Trademark Office (PTO) from registering “scandalous” and “immoral” trademarks violates the First Amendment.

Last week, the Supreme Court granted certiorari to determine whether they agree that the so-called “Scandalous Clause” is unconstitutional on its face.

The dispute began when the PTO denied trademark registration to Appellant Erik Brunetti’s clothing line – “FUCT.”  Citing Section 2(a) of the Lanham Act, the PTO argued that it was well within its rights to refuse to register a trademark that “[c]onsists of or comprises immoral, deceptive, or scandalous matter…”

Brunetti argued, in the first place, that his proposed trademark was not scandalous in the context of contemporary attitudes.  Further, and more notably, he argued that the Scandalous Clause constitutes a content-based restriction on his speech in violation of the First Amendment.

A restriction on speech is considered “content-based” when it “applies to particular speech because of the topic discussed or the idea or message expressed.”  Content-based statutes are presumptively invalid.  To survive, such statutes must withstand “strict scrutiny” review, which requires the government to prove that the restriction (1) furthers a compelling interest and (2) is narrowly tailored to achieve that interest.

Before the Federal Circuit, the government conceded that the Lanham Act’s “Scandalous Clause” is a content-based restriction, and did not contend that it survives strict scrutiny.  Rather, the government argued that the provision doesn’t really restrict speech at all: “Trademark rights are created not by federal law, but by use of a mark to identify goods and services in commerce,” wrote government lawyers in their petition for certiorari.  “Even without federal registration, respondent may use vulgar terms or symbols to identify his goods in commerce, and he may enforce his chosen mark in both state and federal courts against others whom he believes have misused it or have misappropriated any goodwill associated with it.”

Thus, the government explained, trademark registration should be viewed as a government subsidy for marks it wishes to promote rather than a restriction on marks that are excluded.  In that case, the bar on registering immoral or scandalous marks is simply a “reasonable exercise of the government’s spending power.”

This argument, however, may be a more difficult one to make in light of another recent Supreme Court decision on an analogous provision of the Lanham Act.

In 2017, the Supreme Court unanimously held that a provision of the Lanham Act which prohibited the government from registering trademarks that “disparage” others violated the First Amendment.  That case, Matal v. Tam, involved the members of an Asian American rock group (called The Slants) who were turned down by the trademark office when they tried to register their band’s name.  We blogged about that case here.  In Tam, the PTO refused to register “The Slants” as a trademark because they said the name was likely to denigrate a significant number of Asian Americans.  A unanimous Court found the “Disparagement Clause” to be facially invalid, underscoring that prohibiting the expression of an idea simply because “society finds the idea itself offensive or disagreeable” is antithetical to the bedrock principle underlying the First Amendment.

Further, the Court recognized that federal trademark registration confers significant benefits, and that refusal to register marks due to the Disparagement Clause was unconstitutional despite the fact that such marks could still be used. A plurality of justices (and all four who reached the issue) rejected the government’s argument that trademark registration should be viewed as a government subsidy.

Now, Brunetti argues that the “Scandalous Clause” should be similarly dispensed with.

In particular, he challenges the PTO’s history of apparently arbitrary decision-making when it comes to approving trademarks, arguing that this belies their claim that the Scandalous Clause is a content-neutral restriction.

For instance, he points out the office has registered trademarks for “FCUK,” “FWORD,”  and “WTF IS UP WITH MY LOVE LIFE?!”

If there is one thing both sides can agree on, it’s that this issue is ripe for review.  Though, in Tam, the Disparagement Clause was held facially invalid by a unanimous Court, several key issues, including the level of scrutiny that should be applied to similar provisions, were not agreed upon by a majority of the justices.

The Supreme Court will hear Iancu v. Brunetti this Spring.

 

 

 

 

Readers over 40 will remember the TV series MacGyver, which ran on ABC from 1985 through 1992. The show starred Richard Dean Anderson as a mild-mannered secret agent with an uncanny ability to escape the gravest perils by repurposing ordinary objects around him.  The show was such a hit that “macgyver” entered the lexicon to refer to an ingenious solution to a problem.

The original series was packaged by Major Talent Agency (“MTA”), which represented Henry Winkler and John Rich. Winkler and Rich, through their loanout companies, sold the show to Paramount under a 1984 agreement (“1984 Agreement”), which contained a specific provision according MTA a package commission on any series produced under the agreement and on “any spin-off series therefrom.” Paramount TV was acquired by Viacom in 1994, and when Viacom spun off CBS in 2006, the rights to MacGyver went with it.  In this franchise-crazed era, a revival of the program was inevitable; the new MacGyver premiered on CBS in the fall of 2016 and is now in its third season.  Citing the 1984 Agreement, MTA’s successors demanded their package commission from CBS, claiming that the new MacGyver constitutes a “spin-off series.” When CBS declined to pay, litigation ensued.

The case is deceptively simple. It turns on the meaning of the word “spin-off” as used in the 1984 Agreement. CBS’ publicity for the current series refers to it as a “reboot” or “remake.” Although neither of these terms appears in the 1984 Agreement, MTA’s successors assert that “[a]t the time of the 1984 Agreement, the term ‘spinoff,’ unless further defined, was broadly understood in the industry to mean a television series that is based on, comes out of or otherwise derives from an earlier television series, including what are referred to today as, among other things, ‘reboots,’ ‘revivals,’ ‘remakes,’ ‘sequels,’ and ‘spin-offs.'”

Conversely, CBS will argue that “remake” and “spinoff” refer to different things. A spinoff takes characters or settings from one work as the starting point for a different work. In contrast, a remake uses principal characters from the original work to animate a work similar to the original. These distinctions were well-known in 1984. At that time, A Star Is Born had already been remade twice. As for spinoffs, look no further than Happy Days, the show that made Henry Winkler’s career.  That series was itself a spinoff from a segment of Love, American Style and in turn was spun off to Laverne & Shirley and Mork & Mindy. By these definitions, the new MacGyver show is more fairly characterized as a remake than as a spinoff.  Of course, if the parties to the 1984 Agreement had intended to pay commissions to MTA for remakes as well as spinoffs, they could have said so.

There are, however, plausible theories that MTA’s successors could use to explain this omission. In 1984, remakes may not have been novel but were largely confined to theatrical motion pictures. The craze to recycle old TV series is a much more recent phenomenon. Further, the distinguishing characteristic of a remake is inherently fuzzy when applied to TV. A remake, by definition, substantially replicates the plot of its original, but every episode of a TV series is a new story, which begs the question of what exactly it is that is being remade. Under this logic, any reversioning of a series can be theoretically characterized as a spinoff, even one that involves substantially the same characters and setting. Viewed in this light, it is understandable why the parties to the 1984 Agreement might have used “spinoff” to refer to any new version of a series.

Sometimes, seemingly simple questions of contract interpretation can illuminate transformations in the entertainment industry over time. Similar conflicts arose over whether streaming revenues should be deemed “home video” receipts for purposes of calculating backend participations. Unlike those cases, the MacGyver case does not implicate deep technological changes, but it does reflect a programming trend that was perhaps not foreseen in 1984.

 

It’ll be hard to dance out of this one.

An actor, an influencer, and a rapper have filed lawsuits against Epic Games Inc., the creator and publisher of “Fortnite”, over the use of certain dances in the game, alleging copyright infringement.  Fortnite is a survival shooter, battle royale, “king of the hill”, or, last person standing video game.  The game has become extremely popular, with Epic reporting to media outlets that it now has up to 200 million players.  Players can create their own worlds and battle arenas — and at the center of controversy, players can choose what dance their characters perform when they win.

Alfonso Ribeiro, best known for his role as the beloved character of Carlton on the 1990s hit television show “The Fresh Prince of Bel Air”, is suing Epic over the use of a dance he made popular on the show. The dance, usually referred to as “The Carlton Dance”, can be seen in the game as a function when a player wins. Fortnite calls the dance “Fresh” and game players can purchase various dances known as “emotes” for their characters, including another called “Rambunctious” which mirrors a dance performed by Will Smith’s character on “The Fresh Prince of Bel Air”. These are just a few examples of multiple in-game purchases and downloadable content (DLC) that have generated wild amounts of money in revenue for Epic — despite the fact that the game itself is free to download and play.  According to Variety, analysts estimate Fortnite is generating $100 million per month.

In Ribeiro’s lawsuit, he asked the U.S. District Court for the Central District of California to stop Epic from using, showing, or selling the Carlton dance. Ribeiro is in the process of registering the dance under federal copyright law, a requirement to bring a copyright infringement claim.  Ribeiro argues he created the dance and made it famous over the years during appearances, including most recently during his participation on ABC’s “Dancing With The Stars” TV show. Ribeiro further claims the dance is “inextricably linked” to his identity, celebrity, and likeness.  On the other hand, the creators of The Fresh Prince of Bel Air might argue that they maintain ownership of rights to the dance, as many talent agreements contain results and proceeds provisions that give all rights in content produced on a show to the producers, not the talent.  Thus, the battle ensues over when exactly the dance was created and by whom.

But can a dance be protected by copyright?  The U.S. Copyright Act protects “original works of authorship fixed in any tangible medium of expression”.  17 U.S.C. § 102.  Visual works under the umbrella of protection include choreographic works and choreographed stage performances.  Ribeiro argues his dance constitutes a choreographed work subject to copyright protection.  And he isn’t the only celebrity to file suit against Epic.

Influencer Russell Horning, known among millennials as “Backpack Kid”, also filed suit against Epic seeking to stop the use of his popular dance, “The Floss”, in Fortnite.  Horning is also suing Take-Two Interactive, the maker of the popular video game franchise “NBA 2K” for the use of the dance without his permission. Horning quickly became a social media influencer after his performance with Katy Perry on “Saturday Night Live” in 2017.  He boasts 2.3 million Instagram followers and often posts comical videos of himself dancing.  He also recently released an EP, making “The Floss” an even more important asset of his entertainment career.

Similarly, rapper 2 Milly filed a copyright infringement lawsuit over the use of his dance, the “Milly Rock”, in Fortnite.  Fortnite presents the dance for purchase as the “Swipe It” emote.  The Milly Rock dance gained popularity due to 2 Milly’s 2015 song of the same name.  His argument parallels those of Ribeiro and Horning, claiming ownership and authorship of the dance, seeking damages for its use without permissions.  2 Milly is seeking punitive and exemplary damages.

All three lawsuits were filed in the U.S. District Court for the Central District of California.  Along with copyright claims, the lawsuits include claims for violation of the right of publicity and unfair competition.  Horning also brought claims of trademark infringement and false designation of origin.  It seems like the combination of these claims could create a Fort-nightmare for Epic Games.

These lawsuits come during a rise of celebrity disputes with video game content creators for the use of their name and likeness without their permission.  We’ve covered similar topics here.

The U.S. Court of Appeals for the Fourth Circuit ruled last week that deceptive editing in Katie Couric’s gun violence documentary did not rise to the level of a defamatory statement to support a defamation action.

The suit centers on a twelve-second clip in the documentary, Under the Gun.  The film concerns gun policy in America and takes a perspective favoring regulation.  In a three-minute segment of the film, Couric interviews members of the Virginia Citizens Defense League (“VCDL”), a non-profit gun-rights organization.  Couric poses a series of questions on gun policy, which prompt detailed responses from the VCDL members. At the close of the segment, Couric asks: “If there are no background checks for gun purchasers, how do you prevent felons or terrorists from purchasing a gun?”  In the documentary, her question is followed by nine seconds of silence, during which the VCDL members are shown shifting uncomfortably in their seats and averting their eyes and appears to imply that they had no answer for that question.

In the unedited version, however, Couric’s background check question prompted approximately six minutes worth of responses from the VCDL members, and another three minutes of related discussion between Couric and the panel.  Rather than use these responses in the documentary, however, the filmmakers spliced in b-roll footage (taken before the interview even began) which depicted the interviewees sitting in silence while technicians calibrated the recording equipment.

Following the release of the film, VCDL produced the unedited audio of the interview.  In the public backlash that followed, Couric issued a statement admitting that the documentary did “not accurately represent [the VCDL members’] response” and that the segment was “misleading.”

Members of the VCDL filed a defamation suit in the Virginia district court against Couric and others associated with the production and distribution of the documentary.

To state a claim for defamation under Virginia law, the VCDL interviewees needed to plead three elements: “(1) publication of (2) an actionable statement with (3) the requisite intent.”  The case turned on the second element: whether the statement – in this case, footage edited to convey silence and thus imply that the interviewees had no answer for a particular question – is actionable. To be “actionable,” a statement must be “both false and defamatory.”

In the alternative, Plaintiffs argued that the interview portion of the film was defamatory per se to Daniel Hawes (an attorney and member of the VCDL), Patricia Webb (the owner of a gun store), and the VCDL itself as a pro-Second Amendment advocacy organization because the film could “reasonably be understood to suggest that [Plaintiffs were] unfit in [their] trade.”

The district court held (and the Appellate Court affirmed) that Plaintiffs’ arguments failed on both accounts.

First, although the Court acknowledged that statements can often be found to have a defamatory meaning even through implication alone, it found that, in context, the edited footage was “not reasonably capable of defamatory meaning.”  The Court pointed out that the disputed segment comes on the heels of several other questions concerning background checks, and the panelists’ answers to all of those questions are included in the film.  Thus, although the Court allowed that the film gives the impression that Couric’s final question stumped the panelists, the “plain, ordinary meaning” of the edited segment conveys only “that these particular members of the VCDL, after answering a series of related questions, did not have a ready-made answer to a nuanced policy question.”

The Court made clear that it did not decide whether silence under Virginia law can ever satisfy the statement requirement of a defamation cause of action – merely that it failed to do so here.

Second, the Court rejected the VCDL’s argument that the misleading film clip constituted defamation per se.  As to Hawes, the Court concluded that the questions posed to him about background checks had nothing to do with his legal practice or expertise. Similarly, the Court found that the film is “not reasonably capable of suggesting that Webb is unfit to own a gun store” because the job does not require a nuanced view on gun policy. “Had the film suggested that Webb did not know, for instance, whether a gun store owner must perform a background check, this might be a different case,” the Court observed, but, as the district court explained, “[n]ot having an answer to a specific question about effective alternatives to background checks does not imply anything about fitness to own a gun store and to sell guns.”

Finally, as to the VCDL itself, its argument that the footage implies that it is unfit as a pro-Second Amendment advocacy organization would “require the Court to extend the film’s meaning well beyond what the clip shows.”

Though the Court agreed that the filmmakers’ editing choices were “questionable,” it found that the edited footage itself “simply does not rise to the level of defamation under Virginia law.”

The case may be good news for producers of narrative media, but worrisome in an era where truthful reporting – including the honest characterization of one’s subject – is more important than ever.  The case is also a good starting point for any journalism professor tasked with teaching the law and ethics of journalism:  the court certainly supplied the “could you legally do it?” answer, but the “should you do it?” discussion is a worthy one indeed for all future journalists.

The case is Va. Citizens Def. League v. Couric, 4th Cir., No. 17-1783, 12/13/18.

Camille Pissarro’s Rue Saint-Honoré, dans l’après-midi. Effet de pluie {Public Domain pre-1923}

The oil painting by renowned impressionist Camille Pissarro titled “Rue Saint-Honoré in the Afternoon, Effect of Rain” appears innocent enough.  The work depicts a boulevard in Paris during a dreamy drizzly afternoon in 1897.  But it is what appears behind the canvas that portrays a far darker portrait of human suffering and has set the stage for a titanic legal fight between the Jewish family that originally owned the painting and Spain’s Thyssen-Bornemisza Collection Foundation which acquired the painting decades after it was stolen.

The dispute stems from the descendants of Lilly Cassirer-Neubauer, who was forced to surrender the painting to German officers in 1939 to obtain a visa to flee the country and avoid being sent to an extermination camp.  The Cassirer family acquired the original painting in 1898.  Several decades after World War II, in 1976, the Baron Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza of Switzerland purchased the work in New York from an American art collector.  In 1998, the Baron left his entire collection of art to Spain which created the Thyssen-Bornemisza Collection Foundation and built the Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid to display it.

It was not until 1999 that Lilly’s grandson Claude Cassirer received a call from an acquaintance that the painting was on display at the museum.  After the Spanish government refused to return the work, the Cassirer family filed suit in the United States District Court for the Central District of California in 2005 and ultimately withstood Spain’s defenses of sovereign immunity and the statute of limitations.

Last week, after approximately 13 years of litigation, federal judge John F. Walter in downtown Los Angeles presided over a bench trial in which the parties argued whether the Baron and/or Foundation knew, or was willfully blind to the fact that, the painting was stolen.

According to the Cassirers, on the back of the work, a partial sticker from the Cassirer family art gallery is still visible and indicated that the painting had been in Berlin.  The family also claims there is evidence that other labels on the back of the painting that the Nazis may have attached had been torn off, and that records from the Baron’s archives indicate he falsified where he purchased the painting.

Conversely, the Foundation contends that, while in hindsight the labels could raise a red flag, the Foundation’s experts conclude there would have been no reason for the Baron or museum officials to be wary of the painting’s past or link it to the Cassirer family.  The Foundation also points to the fact that the painting has been on full display at the museum indicating the Foundation believed it had nothing to hide, and that Lilly’s acceptance of a $13,000 restitution award from the German government after the war extinguished any claim she or her heirs may have to the painting.

Though trial has concluded, Walter’s decision is not anticipated until next spring and will likely be appealed regardless of the outcome.

Thumbs down

The Supreme Court turned down the petition of TVEyes for reconsideration of the ruling of the Second Circuit that TVEyes infringed Fox News copyrights. TVEyes is a media monitoring service that records virtually all TV news broadcasts in a searchable database. Subscribers can search for content by keyword and download 10-minute clips from the broadcasts. TVEyes raised a fair use defense against Fox News’s copyright infringement action, citing the importance of its service to media analysis and criticism. It stressed Fox News’s “outsized relevance to national political debate” because of the evident influence of Fox commentary on opinions expressed by President Trump. Fox rebutted this argument by asserting that the case was about nothing more than unauthorized distribution of copyrighted content. The Circuit Court, in applying the four-factor fair use test, found that the economic harm to Fox’s ability to license its own content outweighed the purported benefits of the TVEyes service to public discourse.

 

The Supreme Court denied TVEyes’ cert petition without opinion. The case will go back to the trial court to determine the final scope of TVEyes’ injunction and damages.

Normally, efforts to halt arbitrations are dead on arrival if an arbitration agreement exists between the parties.  This is especially so when there is no dispute over the scope of the arbitration provision or the claims that are subject to arbitration.

restraining orderIn Shawn C. Carter p/k/a Jay-Z, et al. v. Ionix Brand Group, Inc., et al., (N.Y. Sup. Ct., New York County, Petition filed Nov. 18, 2018), Jay-Z accomplished the extraordinary, at least temporarily.  He convinced the Court to enter a temporary restraining order (“TRO”) halting arbitration before the American Arbitration Association (“AAA”) of contract claims asserted against him despite his not disputing that the claims were covered by an arbitration provision requiring AAA arbitration.  Jay-Z’s challenge to the arbitration is highly unusual.  He contends that the AAA’s procedures violate New York’s public policy against racial discrimination because the AAA did not – and could not – make available for possible selection even a single African-American arbitrator with the background and experience needed to preside over the arbitration.

Under the applicable AAA procedures, Jay-Z, Iconix and the AAA were each to submit four names from the AAA’s Large and Complex Cases roster of arbitrators for possible selection as the arbitrator of the dispute.  Thereafter, each of Jay-Z and Iconix were to strike four of the twelve selected names.  The single arbitrator for the dispute would then be selected from the remaining candidates.  Jay-Z complained that based upon his review of the more than 200 potential arbitrators in the New York area on the Large and Complex Cases roster, not one African-American arbitrator had the necessary qualifications to oversee the arbitration. As a result, Jay-Z refused to engage in the selection process until his concerns were addressed.  In response, the AAA stated that it would select his four arbitrators in order to form a list of 12 potential arbitrators who would then be subject to the strike-out procedure.   Thereafter, the AAA sent Jay-Z and Iconix a list of 12 potential arbitrators and set a deadline of November 30 for the parties to submit the names of the four they chose to strike.

Rather than engage in this process, Jay-Z went to court and sought to enjoin the process based on the lack of diversity in the “Large and Complex Cases” arbitrator roster.  In addition to his contention that no qualified African-American arbitrator was included in the roster, his application also relied on statements on the AAA’s website regarding diversity, including that the AAA roster of arbitrators “is composed of 24% women and minorities, and this figure is increasing.”  According to Jay-Z, the actual numbers are lower in commercial cases and the percentage of “minority” arbitrators is never broken out from the percentage of women and minority arbitrators.

In his Petition, Jay-Z contends that the AAA’s procedures and lack of qualified African-American arbitrators renders the agreement to arbitrate before the AAA void because it is in violation of New York’s public policy against racial discrimination, the equal protection clause in New York’s Constitution, New York State and New York City anti-discrimination laws and New York State’s Deceptive Practices Act (based upon the allegedly misleading assertions regarding diversity on the AAA’s website).

The parties are scheduled to return court on December 11th.  At that time, Jay-Z will seek to extend the injunction for a 90-day period to permit the parties to work with the AAA to add additional African-American arbitrators to the roster.  Notably, Jay-Z’s filings do not specify a process to expand the roster or the number of new diverse arbitrators he maintains are required to cure the alleged violations of law and public policy.  Further, his filing also requests a permanent stay of the arbitration if the parties and AAA are unable to cure the alleged violations in the 90-day period.

Whether Jay-Z will succeed in extending the injunction, and the implications for AAA arbitrations beyond the Iconix arbitration if he does, will be the subject of close scrutiny in the coming days.  Stay tuned!